Podzimní nuda v kuchyni? Určitě ne!

Podzimní nuda v kuchyni? Určitě ne!

Přichází podzim a řada ovoce a zeleniny léta začínají být hůře dostupné nebo ne zcela zralé pro příjemnou konzumaci. Se změnou ročního období je přirozená také změna běžných surovin, které se nám v kuchyni dostanou pod ruku. V posledních letech jsme na výsluní podzimu přinesli dýni, ale co dál? Jaké další dostupné suroviny během podzimu můžeme využít pro chutná a zajímavá jídla? Možná vás to překvapí, ale velké množství surovin, které se mohou na první pohled zdát neatraktivní, lze připravit v prvotřídní pokrm.

Našim prvním favoritem je červená čočka. Má drobnější klasická zrna, která jsou již vyloupaná a není třeba je předem namáčet. Proto se čočka při vaření rozvaří a je tak ideální na přípravu pyré nebo do polévky. Další její výhodou je to, že ji po uvaření a rozmixování není třeba pasírovat. A jak tedy čočku připravit? Propláchněte ji ve vodě a dejte vařit spolu s kořenovou zeleninou. V průběhu vaření si na olivovém oleji osmahněte cibulku a česnek. Ty smíchejte s přecezenou uvařenou čočkou a mixujte na hladké pyré. Pyré je výborné jako příloha k masu nebo jako studený dip k syrové zelenině jako zdravá svačina nebo večerní mlsní u televize. Chuť červené čočky váš určitě mile překvapí a stojí za to ji vyzkoušet.

Hned za červenou čočkou následuje její francouzská sestra zelená čočka. Ta se od červené značně liší. Jedná se o drobnozrnou čočku Puy, která se na rozdíl od té červené čočky nerozvaří. Stejně jako všechny druhy čočky  je zdrojem nízkotučných bílkovin plných vlákniny, vitaminů a minerálů. Jinými slovy, je to jedna z těch zázračných surovin, které nejenže dobře chutnají, ale jsou i zdraví prospěšné. Zelenou čočku můžete přidat do salátů nebo jako přílohu k masu. Naším oblíbeným receptem je čočka jako příloha ke steaku. Uvaříte propláchnutou čočku ve vodě společně s kořenovou zeleninou. Mezi tím si připravíte na kostičky nakrájenou mrkev, cibuli a petržel, které osmahnete na olivovém oleji. Přidáte trochu rajčatového protlaku a po uvaření také čočku společně s trochou vývaru. Necháte probublávat až do zredukování tekutiny, osolíte a přidáte dle chuti i trochu chilli. Velmi podobná je také černá čočka Beluga, která se hodí ke stejným typům úpravy a pokrmů a není třeba ji, stejně jako zelenou a červenou, předem namáčet.

Čočka je úžasným zdrojem živin, ale hlavně skvělou surovinou, kterou můžete mít neustále doma a připravit z ní delikátní pokrmy, které mají šmrnc a hodí se i do moderní gastronomie.