Stres? Pojďme proti s antistresovými potravinami

Stres? Pojďme proti s antistresovými potravinami

Všichni spěcháme, tlačíme na vysoký výkon a úspěch. To nás často přivádí ke stresovým situacím a vysokému tlaku. Abychom ochránili naše tělo a mysl před stresem nebo alespoň potlačili jeho negativní důsledky, můžeme využít také řadu přírodních potravin a jídel.
Zázračné ovoce, zelenina a ořechy
Řada ovoce, zeleniny a ořechů výrazně ovlivňují redukci stresu a napomáhají k dosažení klidu. Skvělou možností, jak posílit účinek těchto potravin je připravit si smoothie, který Vás nejen zklidní, ale i osvěží a zasytí. Abyste využili plný potenciál antistresových potravin, přidejte do smoothie tyto ingredience:
  • čerstvý listový špenát – obsahuje vysoké množství hořčíku uvolňující napětí
  • mléko – obsahující vápník zmírňuje úzkost
  • pistácie, mandle, kešu ořechy – plné vitaminů a zdravých tuků zajišťujících vyšší odolnost organismu a zdravé tuky chránící před vznikem stresu, snižují hladinu cholesterolu, snižují zánět v tepnách a brání vzniku cukrovky
  • pomeranče – vitamin C snižuje hladinu stresových hormonů a posiluje imunitní systém
Něco k pití? Černý čaj! Navozuje klid a nižsí hladiny kortizolu po stresových situacích a pomáhá tak rychlejšímu zotavení ze stresující události.
Další zásadní skupinou potravin, která podporuje snížení stresu jsou sacharidy. Sacharidy vedou k tvorbě serotoninu a stabilizují hladinu cukru v krvi, sacharidy mohou poskytnout rychlou úpravu nálady a krátkodobou úlevu od stresu vyvolaným podrážděním. Sacharidy uvolňují serotonin a napomáhají také ke klidnému spánku. Připravte si napřílad sušenky z ovesných vloček, medu a mandlí, podávané s teplým mlékem. Mohou být skvělou snídaní či svačinou během dne.
Něco slaného? Avokádo má jedinečnou schopnost snížit vysoký tlak a doplnit tělo o vysokou dávku draslíku. Skvělou volbou je například guacamole dip s rajčaty a cibulkou, podávaný s nachos a zeleninou, případně opečenou krevetou. Jako příjemnou lehkou snídani či lákavé občerstvení na večírek lze připravit crostiny s plátky avokáda, vejce a polníčkem. Rozhodně je vyzkoušejte. Budete překvapeni chutí a vysokou výživovou hodnotou.
Ryby, ryby a zase ryby! Ryby s omega3 mastnými kyselinami jsou běžně známé svými blahodárnými účinky pro organismus. Věděli jste ale, že jsou schopny zabránit také průdkému nárůstu stresových hormonů a chrání před poruchami nálad a depresemi? Zajímavou volbou může být losos Gravlax – losos marinovaný v mořské soli, kopru a červené řepě, krájený na tenké plátky nebo sashimi z tuňáka se salátkem z wakame řasy, seznamem, podávaný s miskou sojové omáčky.
Jste bez sebe a potřebujete se něčím uklidnit? Křoupejte zeleninu! Křoupání napomáhá uvolnit sevřené čelistní svaly a uvolnit napětí. Vysoký obsah hořčíku v zelenině uvolňuje tlak a podráždění. Hummus zdobený olivami, pita chléb a proužky zeleniny jsou skvělou volbou. Mrkev, řapíkatý celer, paprika, kedlubna, bílá ředkev, to vše Vás může dovést ke kýženému uklidnění.
Můžeme v dnešní době vůbec zpomalit? Pravděpodobně ne, ale rozhodně se můžeme před stresovými situacemi chránit, případně míru stresu snížit pomocí prospěšných potravin a také delikátních jídel.