DÝŇOVÁ SEZÓNA JE TADY!

DÝŇOVÁ SEZÓNA JE TADY!

V posledních letech u nás získávají dýně na čím dál větší oblibě. Je to jejich jedinečnou chutí, ale také proto, že obsahují řadu důležitých vitaminů, minerálů, vlákniny a pozitivně působí na naše zažívání, artritidu a snížení cholesterolu.

Dýni lze upravovat na několik způsobů. Můžete ji vařit, péct, dusit, grilovat a dokonce i zavařovat v podobě dýňového pyré či chutney. Dýně vynikají máslovou, nasládlou chutí, jemnou texturou a krémovou konzistencí.

Jaké dýně koupit a jak poznáte, že jsou zralé?

Zralost dýně poznáte podle zaschlého stonku a matné kůry. Pro klasické zpracování můžete využít několik druhů dýní. Jednou z nejoblíbenějších je dýně Hokkaido. Hokkaido je pojmenovaná dle japonského ostrova. Má zelenou nebo oranžovou barvu dle odrůdy a váží do 3 kg. Menší kousky se nemusí loupat a můžete je vařit i s kůrou. Druhým, běžně dostupným zástupcem dýňové populace je máslová dýně. Její chuť je o něco nasládlejší, než je tomu u dýně Hokkaido. Má zelenobílé plody ve tvaru přerostlých hrušek. Trochu neobvyklejším druhem je dýně špagetová. Má oválné žluté plody, jejichž váha se pohybuje okolo 2 kg. Po uvaření se její dužina rozpadá do tenkých vláken, které připomínají špagety a často jsou využívány jako náhrada klasických těstovin.

Co se dá z dýní vykouzlit?

Nejobvyklejší je dýňová polévka, která je podávána zakápnutá dýňovým olejem a zdobená dýňovými semínky. Pro aromatičtější chuť je vhodné dýni nejdříve upéct a až následně rozmixovat s vývarem, mlékem či smetanou na krémovou polévku. Dýňové pyré je vynikající k masu a tvoří zajímavou kombinaci sladkého a slaného na jednom talíři. Dýni lze využít i do salátu či pečenou jako přílohu. Oblíbené jsou také dýňové koláče či delikatesní dýňová másla. Díky hladké konzistenci a nasládlé chuti je dýně zajímavá, jak pro sladkou, tak pro slanou variantu pokrmů. Kterou vyzkoušíte jako první?